Ik had al een aantal youtube filmpjes bekeken en het zag er goed uit en erg makkelijk in gebruik.
Ben vervolgens op google wezen zoeken naar een Nederlandse verkoper en kwam uit bij imkervakhandel Het Ielgat.
Op aanraden van Tina Pranger van imkervakhandel Het Ielgat ben ik BeeVital Hive Clean gaan gebruiken.
Ze vertelde mij dat haar man,Bert Pranger alleen nog maar dit middel gebruikt om de mijten aan te pakken.
Vroeg haar of hij ook geen mierenzuur behandeling deed aan het einde van het seizoen of oxaal zuur.
Kreeg te horen dat BeeVital Hive Clean voldoende was en verder niks anders.
Dit is het tweede jaar dat ik het nu naar volle tevredenheid gebruik om de varoa onder controlle te houden en het bevalt me uitstekend.
De eerste keer dat ik het toepaste was op een onbehandeld volk in de maand mei.
De volgende morgen lagen er honderden dode mijten op de verlengde vliegplank.
Het volk ontwikkelde zich goed en zag geen bijen met mismaakte vleugels meer.
Ik gebruik het middel vanaf half maart afhankelijk van de temperatuur...mocht het erg koud zijn wacht ik wat langer.
Eenmaal gestart gebruik ik het elke 9 de dag...dit omdat alleen de varoa op de bijen zelf bestreden wordt en niet in het gesloten broed.
Ik pas het alleen toe in het gedeelte met broed,omdat zich hier de meeste mijten bevinden.
Ik ga door met het gebruik totdat ik klaar ben met het inwinteren.(bij mij eerste week september)
Ik pas geen oxaal behandeling toe in de winter.
Geen gedoe meer met verdampers en het openen van de kasten in de winter om nog een laatste oxaalzuur behandeling te geven.

Maar mijn bedoeling was om even de symbolische knuppel te werpen, het geen lukte!