Voorjaarshoning

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.

Rubriekbeheerder: Bart de Coo

Re: Voorjaarshoning

Berichtdoor apiario » zo 21 okt 2012, 12:48

Dag Rinus,

De koffie is een struikgwas ongeveer 2 meter hoog. De meeste groeit in Brasil op hellingen in onafgebroken rijen. Organische koffie groeit onder de bomen en grote vegitatie. Wordt uitsluiten met organische mest behandel.
Op deze foto zie je de bloemen. Sommige soorten bloeien maar heel kort. Let op het roodzwarte insect.Wat het is weet ik niet.

Afbeelding

Hier zie je zo,n aanplant, van organische koffieplanten. Deze heeft Arno geplant op zijn terrein.Daar ze daar geen winters hebben zijn deze planten nu al zo groot dat ze de eerste bloemen hebben. Onder deze stuiken leeft dan de Jaku een vrij grote loopvogel.

Afbeelding

De koffie wordt gedroogd en in balen opgeslagen. Het was toch een hele beur zon 40 kilo op je nek.
Ik hoop dat je een idee krijg hoe het in elkaar steekt.

Bertus

Afbeelding

De oude struiken (het hout) wordt veel gebruikt voor het maken van decoratieve doeleinden Zoals vogelhuisje, boembakkies, enz enz.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
apiario

Berichtdoor apiario » zo 21 okt 2012, 13:04

Wat velen ook niet weten is:
Dat wij wel Cashwenoten kopen, maar geen idee hebben hoe die groeien. Hier dan een voorbeeld. Wordt ook goed bevlogen door de bijen
De vruchten zijn heerlijk om op te eten, maar er wordt ook veel sap van gemaakt even in de koelkast en heerlijk bij een temperatuur van 28 graden
te nuttigen. Het was daar toen ook erg warm het smaakte naar sinasappelsap. Als je dan terug komt van de bijen die ergens hoog staan, ja dan is het heerlijk toefen op een varranda met een glas van dit spul.

Als je meer wilt weten vraag het gerust,voor mij zijn ze vaak van zelf sprekend.

Dag Marian Inderdaad er is nog zo,n plek op de wereld en dat is Indonesië.

Rinus........ Ze worden eerste gepeld en daarna gewassen

Bertus

Afbeelding
apiario

Berichtdoor petro » zo 21 okt 2012, 15:47

Zeg Bertus,
Boembakjes,zijn dat van die bakjes die als je er mee bezig bent opeens exploderen.
Of is het een soort vuurwerk???? :D :D :D
Petro.

De oude struiken (het hout) wordt veel gebruikt voor het maken van decoratieve doeleinden Zoals vogelhuisje, boembakkies, enz enz.
petro

Berichtdoor apiario » zo 21 okt 2012, 16:54

Nou Petro, Het zit zo. Als de bakjes goed in elkaar getimmerd zijn met veel spijkers. Dan worden daar in een speciale plantjes ingezet
Deze vormen naar een bepaalde periode een soort Trotyl knolletje aan de wortels. Bij bepaalde gelegenheden worden deze dan aangeboden aan ,ja zeg het maar :D :D :D :D :D
apiario

Berichtdoor apiario » zo 21 okt 2012, 17:22

Verschillende droogstadiums van de koffie
Zo dit was een koffie zondag. Ik ga nu maar eens een "bakkie" zetten.

Afbeelding

Afbeelding
apiario

Berichtdoor Erik Konijn » zo 21 okt 2012, 19:40

Leuk en interessant die foto's, begin al weer te verlangen naar het voorjaar.Vandaag de hele dag bewolkt redelijke temperatuur komt waarschijnlijk door het warme zeewater. Bijen komen evengoed binnen met stuifmeel.
Erik Konijn

Berichtdoor m.kolsters. » ma 22 okt 2012, 12:30

Ja Bertus als je nog eens zoeen zondag heb kan ik op maandag bij het vlechten weer heerlijk genieten van een ander land.
Nu ik deze foto's zie begrijp ik er ook wat van, mijn buurmeisje woont ook in Brazilie sinds 1950
Tinus Kolsters
't Bakhuis
m.kolsters.

Berichtdoor apiario » ma 22 okt 2012, 14:27

Hier is er altijd zo,n groot verschil. Gister geen bij te zien. Vandaag is het rondom de bijenstal 24,9 graden er ie een drukte van belang. Hier en daar wordt er al weer broed aangezet. Gevaarlijk voor die gene die te weinig hebben ingevoerd. Maar ja vrijdag nog maar 8 gr en vorst aan de grond.

Nou om het iedere zondag te doen. Denk dat dat gaat vervelen maar er is nog genoeg te vertellen over alles wat met bijen daar te maken heeft
Zo kijk ik mijn ogen uit hoe mooi daar de ruimtes zijn waar honing wordt geslingerd. Daar kunnen we hier een puntje aan zuigen.

Binnenkort vertrek ik naar Brasil en kom tegen de Kerst weer terug. Kan wel zijn dat ik af en toe iets naar het forum sluis. Het probleem is echter dat het lang niet altijd kan. Misschien dat ik het dan naar WIm Joosten stuur en dat hij het verder op het forum zet. Maar ja of hij dat wil doen.

Niet alleen koffie maar ook de flora is bijzonder mooi. De drachtplanten en bomen zijn een lust om te zien.
Ik doe er nog een plaatje bij van een bloempie. Ietewat anders dan een paardebloem.

Afbeelding
apiario

Berichtdoor Wim Joosten » di 23 okt 2012, 08:15

apiario schreef:Kan wel zijn dat ik af en toe iets naar het forum sluis. Het probleem is echter dat het lang niet altijd kan. Misschien dat ik het dan naar WIm Joosten stuur en dat hij het verder op het forum zet. Maar ja of hij dat wil doen.

Tuurlijk, met alle plezier Bertus.  
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim Joosten
Eindbeheerder

Vorige

Keer terug naar Algemene berichten