Ik las ergens dat een imker zijn suikerwater precies moest wegen. Het lijkt mij toch dat je voor inwinteren met 15kg, 15kg suiker gebruikt en niet suiker én water tezamen 15kg?
De verhouding zal het beste 3:2 (suiker:water) zijn. En moet het mengen echt zo koud mogelijk? Warm lost de suiker natuurlijk sneller op!
Thnx!

Het resultaat is dat ik nog nooit volken dood had van honger na de winter. Overwinteren doe ik altijd op twee bakken. Zesramers en een korf krijgen meestal nog iets minder voer omdat die vroeg in het voorjaar toch verenigd worden of in grote kasten gezet en dan krijgen die bij dreigend tekort aan voer wel suikerdeeg op de raten. Als het voer in de kasten in de lente goed verbruikt is kan je de ramen makkelijker vervangen en zit je niet mee raten met wintervoer op je dak. Ik weet, je kan die bewaren voor jonge volken maar of dat eigelijk zo goed is daar heb ik twijfels over. Als je soms ziet hoe kantramen beschimmeld zijn dan vrees ik dat het niet ideaal is om overschotten van wintervoer voor jonge volken te gebruiken.