Ik heb een volk die nu ineens darrenraat begint te bouwen is dat niet een beetje laat?
En heeft dat enige betekenis?
Het volk doet het goed heeft nu nog 10 ramen met broed.

jasper-k schreef:Ik kan zo geen reden bedenken waarom een volk nu darrenraat zou gaan bouwen...
Zeker niet als ze er zelf een gat voor geknaagd hebben.
Mogelijk alleen dat ze idd nog willen zwermen, alleen werksterraat hebben en als gevolg van de zwermneiging ook darren willen gaan aanzetten...
Zelf zie k nu bij verscheidene volken dat ze darren opruimen, witte larven trekken ze naar buiten...
Geheel strijdig met jou observatie
.Ad er zat geen schimmel in het is zelfs een pas twee weken geleden uitgebouwd raam met kunstraat dat nog helemaal niet belegd is geweest, en er zitten wel degelijk eitjes in
FerryB schreef:Ik heb een volk die nu ineens darrenraat begint te bouwen is dat niet een beetje laat?
En heeft dat enige betekenis?
Het volk doet het goed heeft nu nog 10 ramen met broed.
Het is een volk met nog 10 ramen broed in alle stadia veel eitjes.
Ze bouwen darrenraat in een raam waar ze eerst een heel stuk uitgeknaagd hebben en dat vullen ze nu weer met welliswaar mooie blanke darrenraat.
De raat wordt gebouwd in de bovenste broedkamer.
De moer legt mooie aaneengesloten volle ramen met broed.
Nu moet ik je toch even corrigeren, Hans! Wij houden immers geen wespen. Bij iedere beginnerscursus leert men dat een moer naar de eeuwige drachtvelden gaat.Hans van der Post. schreef:Wel eerst de moer uit het grote volk opzoeken en haar - met dank - naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Keer terug naar Vraagbaak, beginnersvragen.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], zanna en 1 gast