Wat ben ik toch blij met dit forum want ik heb al een aantal vragen kunnen stellen en leerzame antwoorden gekregen.
Nou hoop ik niet dat ik overvraag maar de materie houdt mij zo bezig dat er steeds vragen opkomen
Nu de volgende vraag.
Een week of 6 geleden heb ik een veger gemaakt met de afgeklopte bijen van drie raten. Vervolgens af laten vliegen en de jonge bijen in een zesramer geplaats waarvande kantramen isolatieplaatjes zijn. 4 ramen dus.
Daarna heb ik een nieuwe moer ingebracht die een vriend mij had toegestuurd.
Van de week heb ik de koningin gezien en ook gezien dat er broed is. So far so good.
Enkel, ik vind het volkje maar klein en vraag me af of je nu na 6 weken opnieuw een paar raten van het donorvolk
kunt afkloppen, laten afvliegen en de jonge werksters als extra kunt toevoegen aan de veger zodat het volkje wat sneller kan groeien? Heeft dat zin.
Ik heb wel al twee nachten een potje suiker bijgevoed vanwege het koude winderige weer.
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Paul Borghaerts

hij heeft inderdaad geen veger maar een kunstzwerm gemaakt, en dat is GOED.
je gaat als volgt te werk: krantje bovenop gaatjes prikken, rompje met suikerraam erop en opnieuw jonge bijen afkloppen. (eigenlijk doe ik de jonge bijen direct bij het volk, al 8x gedaan zonder problemen
)